Menu Sluiten

DSP PLL

Het wordt de low power etherpiraat steeds makkelijker gemaakt. De vorige zender moest ik nog zelf in elkaar zetten en had een externe voedingsbron nodig, deze is helemaal Plug & Play. Een micro USB kabeltje naar de PC is voldoende voor voedingsspanning en geluid. Aansluiten en zenden maar. Ook zit er nog een Line ingang op, en voor eventuele spionagedoeleinden zit er een ook nog een ingebouwde microfoon op het printje gesoldeerd. 100mW FM Stereo van 87-108MHz. <ebay>

14 Comments

  1. Bert Mulder

    Hij zit niet helemaal op frequentie… de zender zendt 35 kHz te hoog uit. Staat hij ingesteld op 108,0 MHz dan zendt hij uit op 108,035 MHz. In SDR# moest ik de Frequency correction op -300 ppm instellen om deze afwijking te compenseren. Ik heb maar een nieuwe besteld, kijken of die beter op frequentie zit. Dit keer voor €6,16, de vorige was €7,07.

  2. Bert Mulder

    Nou, de nieuwe zit 24 kHz te hoog. Ik heb het gevoel dat dit een afgekeurde partij zendertjes is. Jammer van die paar Euro’s maar ik ga geen moeite doen met garantie en terugsturen enzo.

  3. Martin

    Zet je er toch een trimmertje overheen?
    Deden we vroeger ook om een alfa kanaaltje te bouwen.

    • Bert Mulder

      Is zeker te proberen, ik heb er nog wel eentje liggen. Het wordt dan wel meteen het grootste onderdeel tussen al dat SMD gepriegel. De laatste zender (bovenste printje) is trouwens wel ietwat anders als de eerste, zie foto’s.

  4. Luc

    Hoi Bert,

    Net dit ding ook ontvangen van Banggood. Had een pak reviews en ethousiaste reacties gezien op aliexpress dus maar gekocht.
    Groot was gisteren de teleurstelling toen bleek dat het ding op geen enkele tuner een lock kreeg op de ingestelde frequentie. Maw Freq dus ook te hoog, maar net zo dat geen enkele tuner 50KHz hoger m ook in lock kreeg.
    Wat mij ook direct opviel is dat 1MHz up and down geen enkel station meer te ontvangen was op een normale manier.
    Nu heb ik dat ding eens op een spectrum analyzer gehangen bij iemand en het ding is om te huilen. 25dB ruis 1MHz op en down van de carrier. 2de harmonische … ongeveer 5dB lager.
    Heb je dit ook bij jouw ding daar?

    • Bert Mulder

      Hm, jammer hoor, en het is nog wel zo’n leuk compact printje. Maar die breedbandige ruis rond de carrier heb ik hiet niet. Een spectrum analyser heb ik niet, ik zal het binnenkort eens met SDRSharp proberen te bekijken.

      e: Ik merk dat ik SDRSharp nog niet eerder met Windows 10 gebruikt heb. Eerst dat maar in orde maken.

  5. Bert Mulder

    Luc, SDRSharp werkt weer. Die ruis heb ik geen last van, zie de afbeelding hieronder. Draaggolf op 108 MHz gemoduleerd met een sinus van 1kHz.

    Bij hoger afstemmen zijn de eerste t/m de vierde harmonische goed waar te nemen, boven de 400 MHz kom ik niets meer tegen, maar dat kan ook aan mijn amateuristische meetmethode liggen.

  6. Luc

    Net reaktie van Banggood waarvan ik dat ding heb.
    ‘Dear customer,
    So sorry for this problem.
    This is because the accuracy is 0.1Mhz,it can not reach 0.01mhz.if so,it won’t be so cheap.
    BEst regards
    Cream

    Misschien mijn OCD (of strenge leraar) maar het is nog steeds MHz en niet Mhz en het antwoord was er geen.
    Denk dat we eens moeten zoeken waar we een trimmer moeten plaatsen.

    • Bert Mulder

      Het kristal zal wel heel goedkoop geweest zijn. Ik heb nog geen fut gehad om een trimmer bij het kristal te solderen. Het priegelwerk met die SMD componentjes staat me tegen om er aan te beginnen. Ik weet trouwens ook niet of die trimmer dan parallel over het kristal moet, of in serie met het kristal. In de 27Mc tijd zat hij dacht in in serie met het 10,240 MHz kristal.

  7. Bert Mulder

    Toch maar geprobeerd.
    Trimmer in serie doet niets met de frequentie.
    Trimmer parallel is me teveel gepriegel, ik stop er maar mee.

    • Bert Mulder

      Hm tja inderdaad, bij een erg regenachtige zondagmiddag zal ik er nog eens over denken 🙂

  8. Bertus

    Dit is zeer herkenbaar, echter heb ik een net iets ander printje waar ook nog het zendvermogen in te stellen is.
    Ding is inderdaad om tranen van in je ogen te krijgen, op mijn tuner kan ik vele MHZ-en lager en hoger 45db ruis op de meter zien, harmonische komen er echter wel lekker overheen met 55- tot 60db.

    Toch nog 2 pluspuntjes: kanaalscheiding is wonderbaarlijk goed te noemen, en ik weet in de schuur, op een stukje draad van 75cm zonder veel moeite een afstand van 200m te overbruggen. Ik denk dat als ik het op antenne zou aansluiten dat zomaar op kan lopen naar 5- of 600 meter.

    Leuk ja……, maar het had zoveel beter kunnen zijn. Op naar het volgende printje voor een paar euro’s uit China!

    • Bert Mulder

      Hm interessant… Heb je een link voor mij naar eBay of zoiets?

Reacties zijn gesloten.