Het illegaal zenden in de 3 meter band was inmiddels een van mijn grootste hobby's geworden. (Nederlandstalige) muziekprogramma's daar deed ik niet aan, maar wel aan knutselen, duplexen met collega stations uit de buurt en verbindingen maken met stations die verder weg lagen. Het doel was daarbij altijd om bromvrij en met een goede geluidskwaliteit 'aan de band' te zitten.

Je slaapkamer werd je 'studio' met in het midden van je bureau een mengpaneel van Monacor, Alecto of Phonic. Daarop had je één of twee draaitafels aangesloten, een tuner, een cassettedeck en een elektret microfoon met plopkap. Het plopkapje was een uitgeholde soft-tennisbal en de microfoon was aan zo'n met veren verstelbare Hema bureaulamphouder gemonteerd waar de lamp vanaf gesloopt was. Om jezelf te beluisteren hing er een Sennheiser over de stoel. De output van het mengpaneel ging naar je versterker, en vandaar via de koptelefoonuitgang met een afgeschermd snoertje naar de zender. Een poster van je favoriete artiest aan de muur en uiteraard een asbak naast het mengpaneel maakte je studio af!

De muziek draaiden we van cassettebandjes. Het was voornamelijk muziek die opgenomen was van de Top 40 of van Pniël singeltjes. Italo of Reggae was in die tijd ook 'in' bij bepaalde personen en dat hoorde je bij dat station natuurlijk terug. Vrijwel elke etherpiraat gebruikte bandjes van KRO's And The Beat Goes On en uiteraard opnames van Ferry Maat's Soul Show, zoals dit stukje mix. Bij sommige piraten kon je aan de volgorde van de nummers horen dat ze dezelfde Soulshow aflevering opgenomen hadden als jijzelf.

Muziek van Change, de SOS Band, Imagination en de BB&Q Band was ook wel relaxed, evenals Love Games van Level 42. Allemaal stoere piratenmuziek, zeker als je de 12 inch versies had. Voor het DX-en werd synthesizer muziek gedraaid, vaak van Jean Michel Jarre. Equinoxe V en Oxygene IV waren bekende nummers. Het voelde met dat soort digitale muziek altijd alsof je veel verder kwam met je zender!

Goed geluid bestond uit een warme 'bass' en lekker veel 'hoog' en als tijdens het rammelen van een sleutelbos het stereo-lampje ook nog ging branden was dat helemáál top. Sommige cassettedecks konden de 19 kHz piloottoon weergeven die met een stereo-uitzending opgenomen was, zodat het stereo-lampje ook ging branden wanneer je dat bandje weer afspeelde in je uitzending. Je moest dan tijdens het opnemen wel het MPX-filter van je tuner uitzetten.

Om toch enige geluidskwaliteit te behalen werden bij De Buijzer of Smit tweedehands equalizers gekocht. Maar... je ook kon een Goed Geluid Plug maken. Dat waren twee weerstanden en een condensator die rechtstreeks op de 6,3mm plug van de modulatiekabel werden gesoldeerd. Pas later kwamen we te weten dat dit pré-emphase is, en dat dit standaard bij elke FM zender thuishoort.

Mijn eerste goed geluid plug was een omgekeerd RIAA aanpasnetwerkje wat ik ooit uit een voorversterkertje gesloopt heb. Dat RC netwerkje zorgde er oorspronkelijk voor dat je een bandrecorder of iets dergelijks met line-niveau op de phono ingang van een versterker kon aansluiten. Waarom ik ooit geprobeerd heb dat andersom aan te sluiten? Geen idee, maar het werkte goed.

Om de sound van de Nijmeegse stations na te bootsen heb ik op experimenteerprint ook eens nog een mono Limiter gemaakt, zie de rechter foto. Deze schakeling werkt volgens het principe 'Symmetrische terugregeling over diodebruggen'. Het uitgangssignaal wordt gelijkgericht en via het groene draadje teruggekoppeld, waarmee dan de versterking wordt geregeld. Het gaf best een mooi effect, het leek alsof je veel harder kon uitsturen.

Stations gingen ook in Stereo uitzenden met een stereocoder uit de Electuur of uit de Free Radio Magazine. Zelf gebruikte ik het coder gedeelte van een complete Stereo zender die ik van Werner B. overgenomen had. Type JostyKit HF365. Het coder gedeelte was eenvoudig van opzet. Het ruiste wel wat, maar het stereo lampje ging branden en de kanaalscheiding was best aardig.

Voor die tijd deed ik al wel pogingen om het stereolampje van de ontvanger te laten branden door een 19 kHz signaal met het audio mee te sturen. Dat signaal haalde ik uit RC oscillatortjes, of programmeerde ik op de Texas Instruments TI99/4a home computer in de TI-Basic programmeertaal.

Hier een opname van een stereo uitzending, gemaakt toen ik in Deventer woonde. Best mooie kanaalscheiding eigenlijk. Hier nog een opname van een stereo uitzending, let op de HF inslag op 0:31. Waarschijnlijk was dit een van mijn laatste illegale uitzendingen op drie meter. Let ook hier op de hoogfrequent inslag op het mengpaneel. Hier ook nog een opname van een Stereo uitzending.