Ik was benieuwd hoeveel activiteit er in deze tijd nog is op de 27Mc. Op zolder heb ik nog een 27 Mc bakkie liggen, een Maxon MX1000. Een antenne voor de 27Mc heb ik niet meer, die zal ik dus moeten maken.

Daarom heb ik een Inverted-V antenne voor de 11 meterband in elkaar gezet. Zo'n antenne is eenvoudig te maken van wat stukken installatiedraad.

Op Internet had ik inmiddels gevonden hoe je de lengte van zo'n antenne kunt berekenen. Lijkt als twee druppels water op mijn allereerste open dipool voor de 3 meter band.
De golflengte is 300 : 27,2 = 11,03 meter. Een 'been' van de antenne is 11,03 : 4 = 2,76 meter. En dit maal 0,95 maakt 2,61 meter per 'been'. Via een balun de coax eraan solderen en ophangen.

De balun dient voor de aanpassing in van de symetrische dipool naar de a-symetrische coaxkabel. Oftewel van balanced naar unbalanced. Zo'n balun dient te voorkomen dat de de afscherming van de coax mee gaat stralen, wat natuurlijk niet de bedoeling is. De antenne is hopelijk al ca. 50 Ohm, dus de balun hoeft de impedantie niet aan te passen, een 1:1 balun volstaat hier. De balun (mantelstroomfilter in dit geval) die ik gemaakt heb bestaat uit 8 windingen coax, samengebonden bij het voedingspunt.

Nou, proberen maar. In eerste instantie was de SWR wat aan de hoge kant, namelijk 1 : 3.
Op lage kanalen (=grotere golflengte) was de SWR beter, de antenne is dus te lang.

Gelukkig had ik de draad wat langer genomen, na afknippen van een paar centimeter is de SWR nu goed.

 
Dat is beter, 1 op 1.2. Hierna heb ik nog wat bijgeknipt, de meter komt nu nauwelijks meer uit de hoek.
 

En de activiteit? Die is er nog wel, ik heb ca 10 stations ontvangen. Ik heb nog een paar keer 'breekie breekie' geroepen, maar ik kwam bij die stations waarschijnlijk niet binnen. Verder deze avond veel Italianen ontvangen, die soms 2 tot 3 ledjes (S9) binnenkwamen. Ook kerkdiensten waren te ontvangen, uit de UK of Ireland denk ik.

 

 
SET                                                SWR

Bert, 14-05-2010