Eerste zender

De eerste zender van een beginnend piraat was vaak een kant en klaar gebouwd exemplaar, wat bij de electronicazaak voor rond de twintig gulden in de etalage lag. Meetzender of FM babyfoon.

Na mijn eerste experimenten met een babyfoon kocht ik voor ƒ25 een zelfbouwzender van een MTS-er bij mij uit de buurt. Dit was een zendertje met één HF transistor als zelfoscillerende eindtrap, de welbekende 2n2219a. Ik stelde mij er van tevoren veel van voor, maar het was dus gewoon weer hetzelfde schema van de welbekende babyfoonzender. Als extra zet er nog wel een soort van mengpaneel op het kastje met drie potmeters. Audio moest worden aangesloten met 5-polige DIN pluggen.

De antenne had ik gemaakt van een houten plankje waarop ik twee stukken van een doorgezaagde dipool had bevestigd. Deze antenne lag op de grond in mijn slaapkamer, en was met 1 meter coax en een PL259 plug verbonden met de zender.

De geluidsapparatuur waar ik mee startte:5-polig DIN

  • Een Philips EL3553 bandrecorder met mengmogelijkheid pu & mic
  • Een Philips EL3781 dynamische microfoon
  • Een Philips 22GA418 platenspeler
  • Een Philips 22AR270 radiocassetterecorder
  • Een Philips A5X83A buizentuner

Alle klasgenootjes luisterden natuurlijk mee naar mijn nieuwe zender, en de volgende dag kreeg ik een ontvangstrapportje van iemand die óver het spoor woonde, vlak bij fietsenmaker 't Polltje. Wie Twello een beetje kent weet dat dit hemelsbreed toch wel ruim 1 km is. „Wauw” dacht ik opgewonden bij mijzelf „Ik heb nu een zender met echt veel bereik, en heel Twello kan mij nu horen!” Dat nu ook agenten in het politiebureau mij zouden kunnen ontvangen was ik wel bezorgd over, daarom richtte ik mijn dipool met de zijkant naar het politiebureau.

Mijn eerste roepnaam op de radio was Radio Schorpioen Later gebruikte ik Studio 2, Radio Santana, Radio Delta (toen had ik nog niet van de echte Delta uit Nijmegen gehoord), en als laatste naam gebruikte ik Radio Pino. Onlangs ontdekte ik op een cassettebandje dat ik mijzelf ook nog eens Radio Astra noemde, maar dat was al in de jaren '90. Schijnbaar reed ik toen in een Astra.
 
Ook mijn vader heeft enkele zondagavonden met deze zender uitgezonden onder de naam Radio de Vijfhoek, genoemd naar de Twellose wijk De Vijfhoek waarin wij woonden. De begintune was meestal iets van Focus, bijvoorbeeld Harem Scarem, de eindtune was altijd Sarie Marijs van Willy & The Giants. Er werd LP muziek gedraaid van Focus, Santana en Crosby Stills Nash & Young, maar ook Top 40 muziek van band of plaat. Dat er luisteraars waren merkten we doordat er regelmatig verzoekjes binnenkwamen. Die verzoekjes en werden overigens gewoon op een briefje geschreven en door de brievenbus gedaan.